Wednesday, 3 August 2011

FACEBOOK BUKAN TEMPAT NAK CERITA SEGALANYA :p

FACEBOOK BUKAN TEMPAT NAK CERITA SEGALANYA :p

KES PERTAMA
Assalam, kali ni entri maz bertajuk facebook bukan tempat bercerita segala-galanya..baru –baru ni maz ade terbaca post salah seorang rakan FB maz yang boleh dikatakan agak kurang ajar dan menjatuhkan maruah keluarga J .maz cuba nasihatkan dia menggunakan cara yg sgt halus tetapi dia tidak endahkan nasihat maz, malah die unfriend pula dengan maz. Tak apelah..mungkin dia ada sebab yg tersendiri  berbaiklah sangka kita sesame manusia…tiada apa yg rugi 

“Nama saya ****** .ayah saya ************* merupakan*************
Ayah saya cakap saya BODOH..sebab tak sambung belajar **********
Ayah saya cakap saya ANAK KURANG AJAR sebab***************
Ayah saya cakap saya TEK RETI BERSYUKUR sebab******************”
lebih kurang macam ni post die :( 


Bila saya amati apa yg ditulis oleh rakan FB saya..saya agak terkejut..bagaimana seorang anak boleh memburukkan keluarga dikhalayak ramai secara umum(FB) ? jadi saya cuba untuk meletakkan diri saya pada kawan saya..

Mengenalinya sebagai seorang yang sangat baik..sanggup menolong orang..dan boleh kata sgt selesa apabila berkawan dgn die..saya cuba baca old post die..semua menunjukkan yang dia sememangnya mempunyai masalah keluarga..dan sebanyak 8/10 post die berbaur kesedihan..

Dilahirkan dengan keluarga yang cukup segala-galanya..harta,nama..menuntut dia Nampak sempurna sedangkan dia insan biasa..yang punya kelemahan juga . Ini memberi keyakinan pada saya, kekayaan tidak mampu membeli kebahagiaan.

Ya, saya simpati dgn nasib yang dialaminya..namun begitu saya kurang bersetuju dgn post2x dia yang saya ibaratkan cukup menjatuhkan maruah keluarga dan dirinya sendiri..andai kata dia terbaca post ni, saya berharap agar dia berfikir semula tentang apa yg telah dilakukannya..

Seburuk mana pun,sejahat mana pun ibu bapa kita .jangan kita hilang hormat pada mereka..banyakkanlah berdoa..berdoa dan berdoa..sesungguhnya allah itu maha mendengar doa hamba-hambanya yang teranayai.. 

KES KEDUA
Sekarang ni dah jadi trend orang-orang post kat fb sesuatu yg mengaibkan org lain...tunang kutuk tunang, bekas suami kutuk isteri..dan macam2x lagi..
sebenarnya,tidak kisah sebenarnya anda nak post yang anda sedang lapar ke,sedih ke,marah ke..asalkan jangan mengaibkan orang lain.. bukankah itu seolah-olah menunjukkan yg mungkin nanti  anda tidak pandai menjaga maruah bakal suami anda?

Jadi diharap semua kes diatas dijadikan pengajaran buat kita..sebelum melakukan sesuatu..fikir 2kali..mungkin lebih baik..fikir 10 kali..keburukan dan kebaikan sesuatu tindakan..”jangan sudah terhantuk baru nak mengadah “( xpasti peribahasa ni,tolong betulkan jika salah)

Sekian :)

6 comments:

  1. :) betul betul..apa yang saya post ni ok kan?
    hehe

    ReplyDelete
  2. terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata sesal la selamenye..hehe..psl komen2 ni la smpai org bunuh2..ape2 la..-_-"

    ReplyDelete
  3. kadang2 kita tak sedar bila menulis sebab terlampau mengikut emosi....

    ReplyDelete
  4. fb sy tempat luahan hati sy...

    ReplyDelete
  5. xbrape elok kl ape pn yg kite bt nk post dlm fb kn.itu pandangan sy.kdg2 nk perli org,sakitkn ati org dgn status2 adalah tak chat.perkara ni pernah terjadi pd sy.die adalah jiran sy dn flist fb sy.tiap kali die nmpk sy online die akan perli2 sy melalui status2 die yg menyakitkn hati sy.kami sememangnye pernah selisih phm.akhirnye hbgn kami sbg jiran dh xbaik.hanye suaminye saje yg meminta maaf pd sy diatas perbuatan isterinye.sy memaafkn die wlupn die x minta maaf dgn sy tp hati yg luke lmbt uth sembuh.

    ReplyDelete