Friday 22 July 2011

ADA APA DENGAN UiTM?

huhu..ada apa dengan UiTM?.saya merupakan bekas pelajar UiTM Shah Alam.. :)

ceritanya begini, beberapa minggu lepas maz balik rumah lepas kelas memandu..alhamdulillah dah dapat lesen P :) dah boleh memandu la kononnya.tapi jujur saya masih lagi takut2x nak bawak..huhu..ok berbalik pada tajuk diatas.. sewaktu dalam bas naik klang-banting..yang duduk sebelah saya ni seorang pakcik..pakcik ni ajak-ajak la borak..ikuti dialog seterusnya

 KES PERTAMA
pakcik : dari mana ni nak?
saya : pakcik,saya dari shah alam nih..baru balik dari kelas memandu..
pakcik : owh..belajar kat UiTM ker?
saya : pakcik, haah.. ( dengan gembiranya-UiTM dihatiku)
pakcik : owh, dulu ko sekolah MRSM mane?
saya : saya sekolah biasa je pakcik... :)
pakcik : result SPM ko berapa A?
saya : *A
pakcik :ni mesti result PMR ko teruk erk?cemana ko boleh dapat *A kalau sekolah biasa?
saya : result PMR saya *A pakcik... saya memang xapply mana-mana sekolah berasrama penuh..sebab saya xsuka duduk asrama..hehe

* OK, nampak x? kenapa orang selalu berpandangan begitu pada pelajar dari sekolah biasa terutama dikawasan kampung?tapi xdinafikan..sekolah berasrama penuh..bagus :) huhu

KES KEDUA
pakcik : blaja kat U mane?
saya : UiTM pakcik... :) (UiTM dihatiku)
pakcik : la, pandai-pandai masuk UiTM jerk?
saya : kenapa pakcik?ramai je kawan saya yg dpt result cantik2x masuk UiTM...
pakcik : UiTM , kelas kedua..la ingat belajar kat UM ke UKM..

*OK, kenapa org memandang UiTM sebagai Universiti kelas kedua?

KES KETIGA
kawan : CGPA ko berape mazni?
saya : 3.** ..
kawan : ala, kosenang la UiTM...

*OK, ok fine.. saya xsalahkan sesiapa pun..disebabkan berfikiran begitu..mungkin disebabkan pemikiran sekeliling menyebabkan pakcik-pakcik berfikiran begitu..setiap org bebas mengeluarkan pandangan masing-masing

baiklah, sejujurnya saya masuk UiTM sebab dekat dengan rumah saya ..dan yuran yang murah dan semua family saya adalah pelajar UiTM,. :)

bagi pandangan saya, xkisah la dimana pun kita belajar selagi U tu memenuhi LAN (lembaga akreditasi negara) .maka boleh la belajar kat situ.. :) usah peduli ranking universiti..jgn salahkan universiti bila result xgempak.. jgn salahkan sekolah atau cikgu kalau result teruk.. andaipun kita belajar kat sekolah berasrama penuh..tapi malas nak belajar dapat ke result baik? segalanya bergantung pada diri sendiri terutama bila belajar di universiti..kat sekolah cikgu bagi kita byk kerja sekolah, trial itu inilah..kat universiti ni semua bergantung pada diri sendiri ok :)

be proud of our university :)!!!!! UiTM dihatiku.. :)
wahai warga UiTM...mari kita bersaing sesama kita ..menaikkan nama UiTM.. :) peduli apa pun org kata tentang UiTM :) jangan melayu lawan melayu :)

org melihat kita dengan ilmu yg kita ada. :)

No comments:

Post a Comment