Saturday, 23 July 2011

SELAMAT HARI LAHIR EMAK...

Selaamt hari lahir emak... :) hari ini 23/7 besday emak..besday arwah abah..16/7...seperti biasa setiap tahun kami akan menyambut hari lahir emak dan ayah kat pantai morib...dan arwah abah la yang paling beriya-riya..suruh semua anak-anaknya pulang ke rumah ..dan destinasi kami semestinya pantai morib..makan malam-malam dengan angin sepoi-sepoi bahasa... :)

tapi itu tidak mungkin akan terjadi lagi..kerana arwah abah telah meninggal dunia pada 12/8/10 lepas..AL-FATIHAH...

sedih rasanya bila melihat wajah emak..saya tahu emak menyembunyikan kesedihannya  untuk menyedapkan hati kami semua anak beranak..biasalah hati seorang ibu... :(


sebab itu, kita perlu menghargai setiap masa kita bersama keluarga..jgn dilawan kata emak dan ayah..selagi mana ia tidak menentang hukum syariat Allah..yelah, kadang-kadang diakui jiwa remaja,darah muda kuat memberontak pabila kehendak tidak dituruti...tapi tahukah kita ibu bapa sering inginkan yang terbaik buat anak-anaknya..sekiranya mereka berlainan pandangan dgn kita..jgnlah kita mudah kecil hati..atau pun mudah protes..sedangkan merekalah yang menjaga kita sejak kecil, menyekolahkan kita..kalau dibadingkan dgn apa yang mereka telah lakukan pada kita.fikirlah,mampukah kita membalas jasa mereka?

jadi sebagai anak, kita harus senantiasa mendoakan kesejahteraan mereka, buat yg terbaik dalam peperiksaan..dan apa-pun yang kita lakukan..ingatlah ibu bapa kita..  :)


iklan petronas ni sgt menyentap jiwa,...WAJIB tonton..

saya juga insan tidak sempurna, adakala ada sahaja perkara yang nak membantah kata ibu-bapa.sewaktu disekolah dulu,saya agak cemburu dgn teman-teman saya kerana bebas kemana-mana, saya pula tidak dibenarkan keluar sebebas rakan saya..apatah lagi berkawan dgn lelaki,,saya cemburu melihat ada rakan  yang punya telefon bimbit sewaktu zaman sekolah menengah..saya selalu menyangka yang parent saya tidak sayang saya kerana membiarkan saya naik bus..sedangkan kawan-kawan lain dihantar dan dijemput pulang.. (byk songehkan?)

ya Allah, kalau difikirkan sekarang,mengapa saya mempunyai tanggapan begitu pada kedua orang tua saya..nauzubillah..jgn dikutkan hati!! ya, mungkin kerana ketika itu usia tidak matang..tapi alhamdulillah, kerana ketegasan ibu dan ayah, saya mampu berdikari ,saya tidak mengharapkan bantuan org lain..saya tidak terlibat dgn aktiviti sosial yang tidak senonoh..saya bebas rokok,dadah dan sebagainya.dan saya mampu memiliki segulung ijazah :) alhamdulillah

saya melihat kasut yang dipakai ayah saya.. sandal 3pasang rm10..tidak mengharapkan pakaian baru..kadang-kadang hati saya memberontak, duit byk-byk buat ape simpan..bukannya boleh masuk kubur..astagfirullahalazim..mengapa saya boleh berkata-kata begitu pada parents saya walaupun dalam hati..kini,bila saya habis belajar baru saya memahami susahnya mencari wang ringgit..benarlah kata emak " guna duit senang, simpannya susah " 

lihat bukan? ibu bapa senantiasa berkorban demi anak-anak tanpa mengharapkan balasan...kepentingan anak diutamakan melebihi kepentingan sendiri..adakala saya cukup sedih apabila membaca surat khabar , pelajar lari rumah ikut kekasih, anak pukul emak.anak bunuh bapa, dan sebagainya..mana pergi perikemanusiaan masyarakat kita? ya Allah, minta kita dijauhkan dari melakukan perkara-perkara terkutuk itu..

ok, ni buku yang rumate saya bagi.. tq rumate :) norhidayah :) buku ni menarik untuk dibaca..mengenai kisah-kisah layanan sahabat nabi kepada ibu mereka :) ada byk hadis-hadis dan kata-kata motivasi dlm ni..maz baru je baca,..nanti maz share dgn anda semua bila dah habis baca :) 
selamat membaca :)

3 comments:

  1. slamat hari lahir ibu...hehe.. alfatihah untuk arwah abah.. :) semoga awak mnjadi anak yang solehah.. fikir kesenangan memang mnyebabkan kita lupa asal usul kita benar kata ibu duit seng guna tapi payah nk simpan...hargai ibu anda ye...:))

    ReplyDelete
  2. pendamba mawar :tq, semoga kita menjadi anak yang soleh dan solehah :)

    ReplyDelete
  3. ~~emak sahabat terbaik yang saya ada,sanggup buat apa saja demi kebahagiaan mak!!!~~

    ReplyDelete